søndag 9. juni 2013

Den nye motorsagen (2): Å slakke kjeden

Det er grassat betydningsfullt at kjeden ikke sitter for stramt! I bruksanvisningen står det:

Slakk sagkjedet igjen etter arbeidet! Ved avkjøling trekker sagkjedet seg sammen. 
Dersom sagkjedet ikke slakkes, kan veivaksel og lagre bli skadet. 


Jaha. Og når er et sagkjede for stramt? Eller for slakt?

Min mentor uti motorsag, Jens, trakk kjedet litt oppover. Den nederste delen var nesten ikke synlig. -Her vil jeg si at kjedet er for stramt, sa han. Så løsnet han på skjoldmutteren og litt på en liten skrue til venstre for mutteren, skrudde skjoldmutteren til igjen. Ny løfting av kjedet: Denne gang var det en liten glipe mellom den nederste delen av sagkjedet og selve sagbladet. 

-Nå er det bra, sa Jens. 

Du kan se skjoldmutteren på bildet, den sitter midt på sagen. Du trenger en nøkkel til å få den opp. Jeg fikk min av Jens, men alle mtorsagforhandlere har visst slik. På den andre siden av nøkkelen, er det en skrutrekker. Den kan brukes til å skru på den lille svarte skruen til venstre for skjoldmutteren. Det er ved å skru på den at kjedet strammes (hvis du skrur med klokken) eller slakkes (hvis du skrur mot klokken).

NB: Kjedebremsen må selvsagt løsnes nå kjeden strammes eller slakkkes...

Etter en ryddeøkt i skogen igår, forsøkte jeg sånn etterslakking i dag. Tror det ble bra?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar